dijous, 31 de març del 2016

El dia de les dones treballadores al ple del mes de març



Tot i no coincidir amb la data de celebració no podíem deixar passar l'ocasió d'incloure-la al ple municipal del mes de març.

Amb l'entesa de tots els grups municipals es va aprovar per unanimitat la moció següent:


MOCIÓ A PROPÒSIT DEL DIA INTERNACIONAL DE LES DONES: UN TREBALL DIGNE I UN SALARI JUST PER JUSTÍCIA DE GÈNERE.

Les dones treballem de forma remunerada o no. Fem dobles i triples jornades treballant fora de casa o a casa, o a tots dos llocs o, fins i tot, tres quan cal ocupar-se de la cura de familiars grans o amb malalties. I ho fem de manera desigual, assumint càrregues desproporcionades i que són abordades de forma discriminatòria. Això ha estat així des dels orígens de la divisió sexual del treball i, malgrat les conquestes assolides per les lluites feministes, la suposada crisi i les seves polítiques pro-desigualtat i austericides ens mostren un balanç devastador sobre els drets de les dones.

Malgrat que la econòmia només s’ocupa d’un aspecte, els treballs no són només les activitats productives sinó també les reproductives que sostenen la vida humana. Atès que el  treball productiu o remunerat és central per garantir  els drets econòmics en el sistema actual, les dones continuen patint les pràctiques discriminatòries que aques sistema genera i ha accentuat; en conseqüència, les desigualtats avancen i els drets i llibertats reculen. La vida, doncs, no és sostenible. Aquest és el balanç de tota la crisi generada per la globalització econòmica: la insostenibilitat i l’esgotament del model capitalista-neoliberal i patriarcal-heteronormatiu. Governs amb programa neoliberal de devaluació i precarització del treball i del sistema de benestar han convertit les dones, encara més, en treballadores de segona classe.

Avui, la bretxa salarial és 8 punts més alta que al 2008. La crisi ha devaluat els salaris de les classes treballadores i s’ha pronunciat encara més en les dones. Les dones cobrem actualment (segons dades de 2015) salaris un 24,8% inferiors als dels homes. Mentre el sou mig a Catalunya dels homes és de 27.836€/any, el de les dones és de 20.931€. La conseqüència d’aquest fet és que les dones treballem 79 dies a l’any de forma gratuïta i que deixem de rebre entre 6.000 i 9.000€ cada any, en funció del lloc i la categoria laboral.

La bretxa salarial encara es pronuncia més en sectors d’ocupació on hi ha una major presència de dones, com els d’administració i serveis o sanitaris i de serveis socials. El 65% dels llocs de treball d’aquests sectors els ocupen les dones i elles cobren entre un 33,21% i 30,33% menys que els seus companys homes. Les retallades de la Generalitat en l’ocupació pública de l’Educació i la Sanitat han afectat a més dones. Les retallades a la dependència han provocat que les dones hagin d’assumir el rol de cuidadores i perdin els seus llocs de treball, d’altra banda, més mal remunerats.

La Organització Internacional del Treball (OIT) va alertar que Espanya és el país desenvolupat on més han augmentat les desigualtats a causa de la devaluació dels salaris i la pèrdua dels salaris que entren en una llar. La reforma laboral, les retallades salarials, la destrucció de llocs de treball, l’augment dels treballs a temps parcial han tingut efectes directes en l’augment de la bretxa salarial de gènere. Però factors com la segregació de gènere en els rols laborals i familiars, amb atribucions tradicionals a homes i dones, com la manca de recursos i serveis públics, són determinants en la discriminació per raó de gènere i la vulneració dels drets econòmics de les dones.

La injustícia de les polítiques que han aplicat els governs de dretes a Catalunya, Espanya i Europa, encara són més visibles quan la realitat avança en un sentit contrari. És a dir, les dones tenen més estudis que els homes, però, només el 66% de les dones tenen un lloc de treball remunerat, mentre que ells s’ocupen en un 80%. La diferència entre formació acadèmica i l’ocupació està causada per la manca de recursos per l’atenció de fills i filles i la pitjor retribució del sou de les dones. Les polítiques de conciliació han caigut del marc normatiu. La corresponsabilitat, però, és essencial per abordar les desigualtats. La maternitat és, per a moltes dones, l’inici de la desigualtat laboral. Els permisos per a la criança de fills i filles estan lluny d’esdevenir una política transformadora quan no són obligatoris, ni iguals ni intransferibles.

La justícia de gènere és una qüestió inajornable. La situació de les dones respecte els seus drets econòmics constata la vulneració i precarització que genera un model econòmic liberal i un model social injust, que castiga doblement, en funció del gènere. El major repte que afrontem socialment és resoldre el conflicte capital-vida. I això, comença en reconstruir la justícia de gènere.

Per tot això el Grup Municipal d’ICV-E recull el manifest de Dones amb Iniciativa proposa al Ple, l’adopció dels següents

ACORDS:

Primer.- Declarar la justícia de gènere i les polítiques d’equitat de gènere com un eix central i prioritari en l’acció institucional de l’Ajuntament.

Segon.- Manifestar el compromís amb la igualtat salarial i lluitar contra totes les formes de discriminació salarial i laborals que es puguin produir al municipi prenent les mesures oportunes d’actuació i denuncia davant l’autoritat competent.

Tercer.- Reforçar els recursos destinats a l’assessorament laboral en els Serveis d’Informació i Atenció a les Dones.

Quart.- Revertir les retallades en els serveis de benestar i de cura de les persones, especialment, a l’escola bressol pública i  la llei de dependència.


Cinquè.- Declarar el municipi de Sant Vicenç de Castellet favorable als permisos de maternitat i paternitat iguals i intransferibles. 



Tot i que en aquest text hi figura el nostre grup municipal, finalment van ser tots els grups municipals qui vam presentar la moció.