medi ambient


10/04/2012 ICV-EUiA demana la prohibició per llei del 

fracking al Parlament

CiU i PP voten en contra de prohibir el fracking a Catalunya. Captius de les grans multinacionals petrolieres i gasistes!






dimecres, 20 de març


Article de "El País"









Dimecres 27 de febrer de 2013

Marc Vidal (ICV-EUiA) sobre el fracking: “Tan gran és el plat de llenties que algú s’emportarà com per posar en perill la població i el territori d’aquesta manera?”    

El diputat ecosocialista pregunta a Puig si “pensa posar-se al costat de la ciutadania o al costat dels especuladors que els importa un rave les persones el territori i la pàtria mentre puguin fer calers?” 

El diputat per les comarques gironines, Marc Vidal, ha exigit avui al conseller d’empresa i ocupació, Felip Puig, que impedeixi les prospeccions d’hidrocarburs que poden comportar la utilització de la tècnica del fracking i que podrien afectar a més de 200.000 hectàrees “per la seva perillositat per a la salut i per la greu afectació al territori”. “Hi ha diversos països al món que ja han prohibit el fracking i d’altres s’ho estan plantejant per la seva perillositat cap a la salut degut als additius químics que s’utilitzen, per la greu afectació al territori, per la contaminació i la dessecació dels aqüífers i, fins i tot, pel perill sísmic”, ha recordat Vidal per la qual cosa ha preguntat a Puig si “tan gran és el plat de llenties que algú s’emportarà com per posar en perill la població i el territori d’aquesta manera?”.

“¿Pot explicar als ciutadans/es quin benefici s’emporta el país amb aquests permisos concedits o previstos de concedir?”, ha demanat Vidal que exigit explicacions a Puig per voler imposar a tot un territori una explotació com el fracking sense consultar-la. “¿Perquè no s’inverteix tot l’esforç en energies renovables per comptes de l’extracció d’hidrocarburs?”, ha suggerit Vidal que ha assegurat que no es creu les paraules de Puig quan diu que els permisos demanats per les empreses no són per fer fracking, sinó per veure si hi haurà la possibilitat de fer-ho en un futur. “¿Sap que el desmenteixen els responsables de les empreses Montero i Tedero Oils quan expliquen el que volen fer, que és fracking?”, ha remarcat el diputat ecosocialista.

Durant la sessió de control del govern, Vidal ha demanat “perquè mentre la majoria d’alcaldes de les poblacions afectades s’hi estan posicionant en contra, també els del seu partit, CiU va votar en contra de prohibir-ho al congrés dels diputats?”. “¿Sap que hi ha una resposta del comissari europeu a pregunta del diputat Raül Romeva que diu que s’han d’haver fet els estudis d’impacte ambiental també abans de fer cap prospecció? Les empreses no han presentat aquest informe, com tampoc el pla de labors, i Teredo Oils diu que igualment pensa començar el mes d’abril?”, ha posat de manifest Vidal.

A més, el diputat ecosocialista ha retret a CiU que hi hagi una circular del seu departament justificant la decisió de concedir llicències que diu que no té sentit parlar de risc per als aqüífers si el jaciment es troba en una zona sense aqüífers. “Si per fer fracking es necessiten 42.000 litres d’aigua a cada manxada és que hi ha d’haver aigua i si hi ha aigua aquesta es pot contaminar. No ens vengui sopars de duro”, ha exigit Vidal alhora que s’ha dirigit a Puig per demanar-li si  “S’ha preguntat què quedarà del paisatge del Ripollès, de la Garrotxa, d’Osona, de la Segarra, de l’Urgell, de la Noguera, del Solsonès, del Berguedà, de la Terra Alta, de la Ribera d’Ebre, quan l’equilibri precari de l’aigua se l’hagi emportat l’especulació?”.    



    




Dilluns 25 de febrer de 2013

Després de conèixer la operació informativa-argumental als seus ajuntaments, per part del conseller F. Puig, en el sentit de dir que cal estudiar i després tenir el "dret a decidir", avui han estat CiU, PP i UPiD que han votat en contra a la proposta presentada a Madrid.

Europa press - notícia


Dijous 14 de febrer de 2013

ICV-EUIA qualifica de “cortina de fum” el grup de treball del Govern pel fracking
Salvador Milà, diputat d’ICV-EUiA, lamenta que CiU al Congrés hagi votat avui en contra de la moció per prohibir el fracking.

El mes d’octubre de 2012 el Govern va autoritzar  a la societat Teredo Oils Limited  la realització de prospeccions d’hidrocarburs que afecta 51.201,30 ha de les comarques del Ripollès, Osona i la Garrotxa i ha admès a tràmit i tirat endavant peticions d’investigació que afecten a 166.324 ha més sobre un gran nombre de comarques de  Ponent i Catalunya central. Tanmateix, Milà ha explicat que l’executiu de CiU “no ha  fet res per oposar-se a altres permisos de prospecció de caràcter supra-comunitari, que afecten importants superfícies del territori de Lleida tocant a la Franja i Aragó, així com a Tarragona sobre els límits amb Terol.

Milà ha criticat que el Govern de la Generalitat “no hagi informat de tots aquests projectes als Ajuntaments i a les entitats cíviques i socials  de les desenes de municipis afectats i que no hagi dit ni fet res fins que no s’ha produït una gran mobilització cívica i política denunciant aquesta tècnica agressiva amb el medi ambient i destructora del territori que ja ha estat prohibida o suspesa a molts països d’Europa, d’Àfrica i dels Estatuts Units”.

En aquest sentit, el diputat d’ICV-EUIA ha reclamat al grup de CIU, així com la resta de grups parlamentaris, doni suport tant a la proposició de llei de prohibició del fracking a Catalunya que el seu grup ha presentat el seu grup al Parlament i també a la resolució en que es demana que es deixi sense efecte l’autorització de prospeccions coneguda com “Ripoll” en lloc de rebaixar-li la fiança i donar-li facilitats com ha vingut fent fins ara.

Milà ha reclamat que el grup de treball creat per la Generalitat “hauria de comptar amb la participació dels representants de les administracions locals, del món científic i d’entitats ecologistes” i incloure en l’estudi “la formulació d’una alternativa energètica per Catalunya  basada en l’estalvi, l’eficiència i les energies renovables, per garantir la sobirania energètica i combatre el canvi climàtic”.



12 de gener de 2013
ICV demana que es retiri la campanya ‘envàs on vas’

El Diputat Salvador Milà afirma que la iniciativa crea confusió en els ciutadans, va en contra de la recollida selectiva i reciclatge i només pretén afavorir els interessos de les empreses productores envasadores


ICV ha demanat que es deixi d’emetre la campanya ‘envàs on vas’, que té per objectiu que els ciutadans deixin de llençar al contenidor ‘groc’ aquells residus que, tot i ser plàstic o metall i per tant perfectament reciclables, no formen part del sistema integrat de retorn, per no haver pagat el “punt verd”. El diputat d’ICV al Parlament de Catalunya, Salvador Milà, ha denunciat “que aquesta campanya només respon als interessos de les empreses envasadores i no als mediambientals”.

Segons ha explicat Milà, “l’objectiu de les associacions d’envasadores és fer-se càrrec només dels envasos que tenen el distintiu ‘punt verd’, la qual cosa significa que per aquell envàs el productor ha pagat una contribució financera equivalent al nombre d’envasos introduïts perquè siguin gestionats els seus residus”. El diputat ecosocialista també ha volgut recordar que “la campanya està finançada completament pels grups empresarials associats a Ecoembes i Ecovidrio i responen només als seus interessos, quan –per contra- amb els anteriors governs catalanistes i d’esquerres (2003-2010), les campanyes eren conjuntes amb la Generalitat i les administracions locals, de forma que responien a l’objectiu de fomentar la recollida selectiva de tots els residus recuperables i no pas als interessos dels fabricants.”

Per Salvador Milà “aquesta campanya està creant confusió entre la ciutadania, doncs va encontra d’hàbits de selecció de residus que ja s’havien consolidat i ara es posen per davant els interessos d’aquelles empreses productores d’envasos que volen pagar menys per gestionar els residus que generen”. En aquest sentit Milà ha demanat que “es retiri immediatament la campanya perquè el que fa és confondre la gent i perjudicar tota la tasca feta prèviament en favor del reciclatge”.

El diputat ecosocialista també ha anunciat, que el grup d’ICV-EUiA presentarà les iniciatives necessàries al Parlament de Catalunya per tal que s’aprovi quan abans una llei catalana d’envasos i residus d’envasos que ampliï els objectius de recollida i retorn d’envasos, alhora que ha reclamat que el govern de la Generalitat tingui una actitud més exigent amb els productors d’envasos –plàstics o de vidre- quan el mes de maig proper s’hagin de renegociar els corresponents convenis de recollida selectiva.


més informació a:


dimarts 20 de novembre

ICV-EUiA presenta una proposició de llei perquè es prohibeixi el “fracking”

Els ecosocialistes han registrat aquest matí al Parlament de Catalunya una proposició de llei per prohibir les activitats de prospecció i explotació d'hidrocarburs no convencionals per fractura hidràulica


Coincidint amb el debat d'investidura el grup parlamentari d'ICV-EUiA ha presentat avui el primer paquet de propostes de llei per tal que puguin ser discutides de seguida que siguin constituïdes les comissions parlamentàries. Entre el conjunt de proposicions del grup ecosocialista, destaca la petició de que es prohibeixi per llei el fracking com a tècnica de perforació vertical. Segons la diputada Laura Massana “davant el més que comprovat el perill per a la salut pública per contaminació de l'aigua, cal que el Parlament rebutgi els permissos sol·licitats i prohibeixi per llei aquesta tècnica”.

El fracking, o fractura hidràulica, és una tècnica basada en la perforació vertical d'un pou fins a trobar una capa de pissarra, que pot arribar fins als 5.000 metres de fondària. Quan s'arriba a la capa de pissarra, el tub agafa forma horitzontal i es produeixen un seguit d´explosions que provoquen petites fractures a la roca i on s´injecten grans quantitats d´aigua barrejada amb productes químics. L´aigua a pressió fractura la roca i desprèn un gas que, juntament amb l´aigua i les substàncies químiques, retorna a la superfície com a aigua contaminada i es guarda en unes basses. En el procés d´extracció, l´aigua contaminada pateix el risc d´escampar-se amb facilitat i contaminar els aqüífers o la biodiversitat de la superfície i provocar problemes de salut pública.

Actualment l'empresa Montero Energy Corporation SL ha demanat permisos de prospecció en diversos termes municipals de Catalunya, molts d'ells a la Catalunya Central, com ara Avinyó, Puig-Reig, Pinós, Torelló entre molts d'altres. En total són dos projectes que afecten a  més de 160.000 hectàrees arreu del país.

Actualment països com el Quebec, França, Bulgària, han prohibit aquest tipus de pràctica per la greu afectació i les conseqüències que pot tenir en la salut i d'altres han aplicat moratòria per aquesta pràctica. A banda de la proposició no de llei al Parlament, els ecosocialistes presentaran mocions als ajuntaments de Catalunya per aconseguir aturar aquestes projectes i prohibir aquesta tècnica.