dijous, 27 d’abril del 2017

Pressupostos Municipals 2017

Corria el darrer dimecres del mes de març. S'acabava el primer trimestre i, tot just, anàvem a votar els pressupostos municipals d'aquest any. Un fet que s'esdevé usual quan el govern municipal és en minoria. En aquests casos el govern necessita un període de negociació amb els altres grups per tal d'aconseguir els vots necessaris per a aprovar-los. Com sabeu aquest no és el cas. Amb una majoria més que absoluta, n'hi ha hagut prou amb passar els pressupostos municipals a l'oposició dins els terminis legals previstos (és a dir, amb 5 dies d'antelació).

Han estat uns pressupostos innovadors respecte els anteriors que requerien més temps de preparació ?

Doncs la veritat és que NO.

La pregunta queda a l'aire: com és que no s'han presentat abans d'acabar l'any o a principis d'aquest?

De fet quan ets una oposició tan petita, t'agradaria poder participar amb propostes que fessin possible que, entenent que el pressupost municipal dona resposta al programa del partit de govern, poguessis votar a favor o abstenir-te. 

així ho vam manifestar i vam fer un breu repàs (breu per extensió i breu per la brevetat de temps d'estudi) 

El pressupost de despeses s'inicia amb un capítol que és destinat a les despeses de personal. Amb temps i assessorament podríem revisar la situació actual del personal municipal. Amb tot ens va semblar adient de manifestar la nostra voluntat de poder realitzar, posteriorment, una avaluació-revisió del tema del personal al servei del nostre municipi. La situació o situacions que es donen en aquest tema, al nostre ajuntament, és possible que es puguin anar trampejant de moment, però estem segurs que més d'hora que tard portaran a tenir un Ajuntament amb "serioses" dificultats de funcionament. I ho veiem en la constant externalització de diverses àrees o llocs de treball (en ocasions fruit de les través del govern espanyol, però sovint per voluntat pròpia de l'equip de govern)

El capítol més llaminer de qualsevol pressupost de despeses és aquell que fa referència a les inversions. Poques coses a dir-hi. Les inversions més importants, a banda de les que fan referència a camins i a mesures urgents a la riera de Castellet, es centren en les inversions a les primeres fases de la restauració de Castellet i l'anomenat pulmó verd a la zona de l'Escoles Velles (sembla que amb aquest eufemisme de pulmó verd en una zona envoltada d'espais verds es vulgui anar difuminant la imatge de les derruïdes Escoles Velles)
Davant aquests inversions ens hauria agradat debatre inversions destinades a estalvi energètic (entomant, per exemple, una primera fase de renovació de l'enllumenat públic per anar substituint-lo pels nous models d'enllumenat que aportarien estalvi energètic i a mitjà termini un estalvi econòmic.

També ens hauria agradat veure en aquest pressupost, recursos destinats a fer efectives algunes de les mesures que es contemplen en el recentment presentat "Pla d'Inclusió Social". Potser en una primera fase de recuperació de l'edifici d'Eduardo Peña (antiga caserna) que s'ha de destinar a ús social. 

I com que el tema de l'educació al nostre municipi ens toca d'aprop, ens hauria agradat poder tornar a la situació de fa uns anys, quan el nostre municipi destinava una psicòloga municipal (avui en disposem d'una, només a mitjà jornada).Els estudis i dades sobre la nostra població, continuen indicant que avui estem encara en una crisi molt forta i això es trasllada, molt significativament, als infants de les nostres escoles.

Ens hauria agradat debatre propostes i acabar decidint el nostre vot. Com que això no va ser possible, vam reconèixer que aquest era el pressupost del govern municipal i, com a conseqüència, enteníem que era el govern municipal amb la seva majoria absoluta qui l'havia de votar favorablement, no nosaltres.

Acabem lamentant la demagògia utilitzada per alguns membres de l'equip de govern a l'hora de voler enlletgir el nostre vot contrari. Votar no a uns pressupostos, en cap cas, vol dir estar en desacord a que es pagui al personal o a que es realitzin les inversions en la millora del camí de Vallhonesta, per exemple.


dissabte, 28 de gener del 2017

Ple de l'Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet - 25/01/2017

Una hora després de l'habitual es va celebrar el ple municipal corresponent al mes de gener.

Un ple curt de temes, però de contingut interessant.

*Es ratificaven els acord presos per la mesa de contractació de la concessió per a l'abastament de l'aigua potable al nostre municipi, que feien referència al contingut del sobre b (ofertes tècniques) de les 6 empreses licitadores.
Un esforç tècnic important per a valorar la ingent documentació presentada. 

Des de la presentació, el gener de 2016, de la licitació del nou contracte, ja vam explicitar que ens hauria agradat poder debatre el tema amb temps suficient (no una setmana) i que ens hauria agradat plantejar la re municipalització del servei d'abastament de l'aigua potable al nostre municipi. Això ens va fer optar per abstenir-nos en aquella votació.

*S'aprovà el Projecte d'urbanització del solar abans ocupat per les "Escoles Velles". S'aprovà l'acondicionament d'aquest espai com espai de passeig, repòs i joc per als infant, després que el projecte d'urbanització de l'aparcament de l'espai situat al carrer Barcelona permet acollir més cotxes i que, per tant, pot cobrir la mancança d'espai d'aparcament que podria suposar la pèrdua de l'espai de les "Escoles Velles". Ens sembla una bona proposta, recuperar espai dels cotxes per als vianants. Amb tot vam plantejar la pregunta de si s'havia tingut en compte la demanda d'ampliació d'espai de la llar d'avis, que aquest dies es notícia, per la recollida de signatures que s'està realitzant per aquest tema.

*Acabat aquest apartat es  obrir el torn a les mocions.

El nostre grup municipal, conjuntament amb el d'ERC, vam presentar una moció per a demanar l'ampliació i consolidació en les plantilles de les escoles  públiques, del personal necessari per a poder implementar la tan desitjada "Escola Inclusiva". Finalment el grup del PSC i de CiU es van afegir a la presentació de la moció que va ser aprovada per unanimitat.

Igualment a iniciativa del nostre grup i recolzat per la resta de grups municipals s'aprovà per unanimitats una moció d'adhesió a la campanya "Casa Nostra és Casa Vostra"

*Per finalitzar, l'equip de govern va respondre a les preguntes que en aquesta ocasió van presentar el grup municipal d'ERC.

- Sobre la implementació de la llei de transparència i la documentació municipal es va informar que durant aquest trimestre es farà el volcat de la documentació de les àrees de l'ajuntament.
- Sobre la consulta per al canvi de nom dels carrers amb noms imposats per la dictadura, s'informà que el procés és més lent pels tràmits a seguir.
- Sobre el fet de tenir secretari i interventors accidentals (provisionals) s'esmentà la dificultat per a trobar persones que vulguin ocupar aquestes places.
- Sobre la situació "contractual" d'un membre de la plantilla de l'Ajuntament s'explicà que encara és en la mateixa situació que amb anterioritat.
- Sobre la possibilitat de reclamar responsabilitats per la sentència del cas Arqué (prop de 350.000) l'alcalde va informar que després de fer el pagament, estan pendents de l'assessorament tècnicc per a pronunciar-se si emprendran accions legals per a reclamar responsabilitats.