La defensa del patrimoni històric i, com a conseqüència, de la memòria històrica és essencial per a mantenir la coherència de qualsevol poble.
Al nostre municipi hem viscut, en els darrers temps, alguns capítols que fan pensar que no és una tasca gens fàcil.
Sant Jaume, la Torre del Bernat, els elements antics de l'estació de RENFE, els noms franquistes dels carrers,...
La festa del panellet de 2018 va destapar un enfrontament entre el propietari de la finca Serracanta, on es troba Sant Pere de Vallhonesta i Cal Campaner, i el govern municipal de Sant Vicenç de Castellet.
Un enfrontament que passats uns primers moments de crispació s'han pogut reconduir, malgrat els malentesos i possibles error comesos.
En realitat l'acció del Bisbat de Vic (no la parròquia de Sant Vicenç de Castellet) immatriculant (auto-atorgant-se la propietat) els dos edificis és la que genera aquesta situació.
L'actitud demostrada en aquesta immatriculació, la suposada defensa del patrimoni amb la qual es va voler justificar l'acció i dir, a sobre, que es va fer per una demanda del Centre Excursionista i els Grups Municipals, ens porten a pensar que som davant d'una institució l'actuació de la qual s'adiu poc amb allò que predica.
Per començar a trencar aquesta dinàmica, la comissió de patrimoni creada a través d'una demanda dels grups de l'oposició durant el 2018, s'ha reunit dues vegades i en la darrera, dia 4 de gener de 2019, va acordar de difondre un comunicat conjunt que posa de manifest, per primera vegada, la posició consensuada de tots els grups municipals.
Desitgem que el tema no es quedi així i en la propera reunió es puguin plantejar més accions que facin possible que desaparegui el perill que Sant Pere de Vallhonesta i Cal Campaner es degradin a mig termini.
Amb la voluntat comuna de difusió, annexem l'esmentat comunicat.
Comunicat dels grups
municipals amb representació a l’Ajuntament sobre la propietat de Sant
Pere de Vallhonesta
Els grups municipals amb
representació al ple de l’Ajuntament de Sant Vicenç de Castellet volem posar de
manifest la nostra posició en el conflicte que afecta la propietat de Sant Pere
de Vallhonesta i que, malauradament, perjudica l’interès comú dels veïns i
veïnes del nostre municipi. El conflicte té l’origen en els nombrosos processos
d’immatriculacions que ha dut a terme l’Església arreu del país i que també
s’ha produït a Sant Vicenç de Castellet de la mà del Bisbat de Vic.
El Bisbat amb l’excusa d’una
suposada venda de l’indret i la possibilitat de perdre l’ús públic dels dos
edificis, va engegar el procés d’immatriculació.
No entenem el procediment que
s’ha dut a terme, la manca d’informació i poca transparència d’una operació que
estem convençuts que s’hauria pogut fer d’una altra manera.
Les anomenades immatriculacions
van ser possibles arreu gràcies a la “Ley Hipotecaria” (1946), de l’època
franquista, i que amb la presidència d’Aznar va facilitar més privilegis als
bisbats, sense cap legitimitat i que han afectat durant anys diversos
territoris.
Lamentablement, l’enfrontament
entre el Bisbat de Vic i l’amo dels terrenys per la propietat de Can Campaner i
l’ermita de Sant Pere de Vallhonesta perjudica, sobretot, la ciutadania de Sant
Vicenç, especialment els veïns de la zona i el Centre Excursionista, que hi ha
fet i fa una feina ingent de manteniment i millora del patrimoni i de l’entorn
natural.
Des de l’Ajuntament pensem que
Sant Pere de Vallhonesta ha de continuar responent a l’interès de tot el poble.
Es tracta d’un dels nostres símbols i entenem que s’ha de preservar la gran
feina que ha fet històricament el Centre Excursionista de Sant Vicenç de
Castellet, sempre amb l’acord amb el propietari. L’entitat s’ha encarregat de
mantenir l’espai en condicions i ha fet una tasca de magnífic valor que s’ha de
defensar i agrair públicament, així com també la predisposició del propietari,
que ha permès celebrar-hi l’Aplec durant tots aquests anys.
Reiterem que Sant Pere de
Vallhonesta continuï essent l’escenari de l’Aplec del Panellet a la primavera.
Tots els santvicentins i santvicentines mereixen poder celebrar una tradició en
un escenari que es mantenia des de feia més de 60 anys i que, malauradament,
l’any passat es va interrompre.
L’Ajuntament defensarà sempre
l’interès públic i estarà al costat dels seus veïns i veïnes per preservar un
dels nostres símbols.
4 de gener de 2019

