dijous, 31 de març del 2016

El dia de les dones treballadores al ple del mes de març



Tot i no coincidir amb la data de celebració no podíem deixar passar l'ocasió d'incloure-la al ple municipal del mes de març.

Amb l'entesa de tots els grups municipals es va aprovar per unanimitat la moció següent:


MOCIÓ A PROPÒSIT DEL DIA INTERNACIONAL DE LES DONES: UN TREBALL DIGNE I UN SALARI JUST PER JUSTÍCIA DE GÈNERE.

Les dones treballem de forma remunerada o no. Fem dobles i triples jornades treballant fora de casa o a casa, o a tots dos llocs o, fins i tot, tres quan cal ocupar-se de la cura de familiars grans o amb malalties. I ho fem de manera desigual, assumint càrregues desproporcionades i que són abordades de forma discriminatòria. Això ha estat així des dels orígens de la divisió sexual del treball i, malgrat les conquestes assolides per les lluites feministes, la suposada crisi i les seves polítiques pro-desigualtat i austericides ens mostren un balanç devastador sobre els drets de les dones.

Malgrat que la econòmia només s’ocupa d’un aspecte, els treballs no són només les activitats productives sinó també les reproductives que sostenen la vida humana. Atès que el  treball productiu o remunerat és central per garantir  els drets econòmics en el sistema actual, les dones continuen patint les pràctiques discriminatòries que aques sistema genera i ha accentuat; en conseqüència, les desigualtats avancen i els drets i llibertats reculen. La vida, doncs, no és sostenible. Aquest és el balanç de tota la crisi generada per la globalització econòmica: la insostenibilitat i l’esgotament del model capitalista-neoliberal i patriarcal-heteronormatiu. Governs amb programa neoliberal de devaluació i precarització del treball i del sistema de benestar han convertit les dones, encara més, en treballadores de segona classe.

Avui, la bretxa salarial és 8 punts més alta que al 2008. La crisi ha devaluat els salaris de les classes treballadores i s’ha pronunciat encara més en les dones. Les dones cobrem actualment (segons dades de 2015) salaris un 24,8% inferiors als dels homes. Mentre el sou mig a Catalunya dels homes és de 27.836€/any, el de les dones és de 20.931€. La conseqüència d’aquest fet és que les dones treballem 79 dies a l’any de forma gratuïta i que deixem de rebre entre 6.000 i 9.000€ cada any, en funció del lloc i la categoria laboral.

La bretxa salarial encara es pronuncia més en sectors d’ocupació on hi ha una major presència de dones, com els d’administració i serveis o sanitaris i de serveis socials. El 65% dels llocs de treball d’aquests sectors els ocupen les dones i elles cobren entre un 33,21% i 30,33% menys que els seus companys homes. Les retallades de la Generalitat en l’ocupació pública de l’Educació i la Sanitat han afectat a més dones. Les retallades a la dependència han provocat que les dones hagin d’assumir el rol de cuidadores i perdin els seus llocs de treball, d’altra banda, més mal remunerats.

La Organització Internacional del Treball (OIT) va alertar que Espanya és el país desenvolupat on més han augmentat les desigualtats a causa de la devaluació dels salaris i la pèrdua dels salaris que entren en una llar. La reforma laboral, les retallades salarials, la destrucció de llocs de treball, l’augment dels treballs a temps parcial han tingut efectes directes en l’augment de la bretxa salarial de gènere. Però factors com la segregació de gènere en els rols laborals i familiars, amb atribucions tradicionals a homes i dones, com la manca de recursos i serveis públics, són determinants en la discriminació per raó de gènere i la vulneració dels drets econòmics de les dones.

La injustícia de les polítiques que han aplicat els governs de dretes a Catalunya, Espanya i Europa, encara són més visibles quan la realitat avança en un sentit contrari. És a dir, les dones tenen més estudis que els homes, però, només el 66% de les dones tenen un lloc de treball remunerat, mentre que ells s’ocupen en un 80%. La diferència entre formació acadèmica i l’ocupació està causada per la manca de recursos per l’atenció de fills i filles i la pitjor retribució del sou de les dones. Les polítiques de conciliació han caigut del marc normatiu. La corresponsabilitat, però, és essencial per abordar les desigualtats. La maternitat és, per a moltes dones, l’inici de la desigualtat laboral. Els permisos per a la criança de fills i filles estan lluny d’esdevenir una política transformadora quan no són obligatoris, ni iguals ni intransferibles.

La justícia de gènere és una qüestió inajornable. La situació de les dones respecte els seus drets econòmics constata la vulneració i precarització que genera un model econòmic liberal i un model social injust, que castiga doblement, en funció del gènere. El major repte que afrontem socialment és resoldre el conflicte capital-vida. I això, comença en reconstruir la justícia de gènere.

Per tot això el Grup Municipal d’ICV-E recull el manifest de Dones amb Iniciativa proposa al Ple, l’adopció dels següents

ACORDS:

Primer.- Declarar la justícia de gènere i les polítiques d’equitat de gènere com un eix central i prioritari en l’acció institucional de l’Ajuntament.

Segon.- Manifestar el compromís amb la igualtat salarial i lluitar contra totes les formes de discriminació salarial i laborals que es puguin produir al municipi prenent les mesures oportunes d’actuació i denuncia davant l’autoritat competent.

Tercer.- Reforçar els recursos destinats a l’assessorament laboral en els Serveis d’Informació i Atenció a les Dones.

Quart.- Revertir les retallades en els serveis de benestar i de cura de les persones, especialment, a l’escola bressol pública i  la llei de dependència.


Cinquè.- Declarar el municipi de Sant Vicenç de Castellet favorable als permisos de maternitat i paternitat iguals i intransferibles. 



Tot i que en aquest text hi figura el nostre grup municipal, finalment van ser tots els grups municipals qui vam presentar la moció.

Seguretat vial al Bages Sud

En el Ple Municipal d'ahir dimecres, 30 de març, vam aprovar una moció, per unanimitat de tots els grups municipals que insisteix en la temàtica de la C55 i l'autopista Terrassa-Manresa.

És una nova moció que referma la que ja es va adoptar pel mateix ple el mes de novembre passat.

A continuació teniu el text de la moció.

 El passat dia 30 de desembre, el Ple d’aquest Ajuntament aprovà per unanimitat una moció sobre la situació de les infraestructures C55 i C16 al seu pas per Sant Vicenç de Castellet i el Bages.

En ella també es parlava de les obres que s’estaven realitzant a la C55. En aquells moments, com a usuaris de l’esmentada via, assistíem amb preocupació al disseny que es venia realitzant per a fer més segur aquest tram de via. El sentiment popular de “ratonera” que provoca la col·locació de tanques de formigó en trams d’un segon carril com a mesura de seguretat per evitar els xocs frontals, es feia palès, aleshores , pels col·lapses causats per diversos incidents (accidents de trànsit, bolcada d’una grua, etc).

Tot i les mesures de seguretat, s’han continuat produint  accidents, desgraciadament algun d’ells mortal, també en zones amb barreres de formigó.

Per aquests motius es proposa a aquest ple, l’adopció dels següents acords:

1.- Mostrar el condol a la família de la jove manresana, Mònica Naranjo Guerrero, que el passat dissabte, dia 19 de març, va perdre la vida a la C55 al seu pas per la nostra població, i mostrar el nostre suport i solidaritat amb les famílies de totes les víctimes d’accidents de la C55.

2.- Donar suport a la concentració/tall de carretera del proper dissabte dia 2 d’abril. Així com fer una crida pública a participar-hi.

3.- Refermar el suport ja manifestat en el ple del mes de desembre a la declaració del Consell d’Alcaldes del Bages “N’estem farts”.

4.- Reclamar les explicacions pertinents als serveis tècnics, responsables de l’obra, de la idoneïtat de les mesures de seguretat instal·lades a la C55, sobretot, pel que fa a les zones d’un sol carril per banda.

5.- Reclamar al govern català que faci pública, de forma clara, la documentació sobre la concessió de l’autopista C16.

6.- Traslladar aquests acords al departament de Territori de la Generalitat de Catalunya, al Consell Comarcal del Bages, al Consorci Viari de la Catalunya Central, a la Federació d’Associacions de Veïns de Manresa, a l’ONG Stop Accidents i a la plataforma No+morts a la C55.

Sant Vicenç de Castellet, 30 de març de 2016 


De moment, ens veiem, el proper dissabte !!!


El darrer dimecres de mes...Tens Ple Municipal

Una nit al mes, reunits al llarg d’una taula, acompanyats per amics, coneguts i saludats ens toca debatre i votar. Això és un ple municipal.  

Uns dies abans es reuneix una “comissió informativa” per acordar quins punts formaran part de l’ordre del dia del ple. Com és natural, la major part de punts de l’ordre del dia els aporta el govern local. Als grups polítics municipals de l’oposició ens resta la presentació de mocions que poden recollir temes concrets que afecten només a la població o temes d’un interès més global o preguntes, que pel seu interès, es fan de forma pública.

Entre ple i ple, el govern municipal governa i l’oposició fiscalitza, s’informa i prepara mocions.

Però tota aquesta tasca no arriba a una mínima part de la població. No tenim cap mitja que pugui transmetre en directe aquestes sessions (fa anys era radio Zènit qui feia aquesta funció i tot i que no retransmetia en directe com segur que ho podria fer avui, si que es podia seguir la “vida” dels plens)

Com a conseqüència dona la impressió que al municipi només figuri un grup municipal, el que governa i, vulguis que no, així ho fa constar (per activa o per passiva) en totes les comunicacions, actuacions, informacions, ...

A partir d'això volem:

-          - Convidar-vos a l’escenificació de la vida política municipal que té lloc en els plens. On queda clar que les “coses” no només es poden fer d’una manera o dins una única escala de prioritats. Cada opció política respon a una ideologia i aquesta orienta la recerca de les millors solucions... sempre i en principi per a la població.

-         - Fer que, amb una major presència de gent als plens, anem forçant espais reals de participació.

Ep! A Sant Vicenç de Castellet el ple se celebra el darrer dimecres de cada mes (si és que no passat res que ho faci moure) i la convocatòria es penja a les cartelleres (reals i virtuals) municipals.


Ens veiem!!!

dilluns, 7 de març del 2016

EXTERNALITZACIÓ...BÉ COMÚ?

Sembla que això no para !

Durant la legislatura passada s’externalitzà el servei de neteja de les instal·lacions municipals i altres espais al seu càrrec. En el ple del mes de setembre, dos anys després de la signatura de l’esmentada externalització, vam tenir ocasió de debatre el tema (us adjunto enllaç a la part l’acta del ple que correspon a l’esmentat debat, donat que no he sabut trobar l’acta d’aquell ple en la pàgina electrònica de l’Ajuntament) extret de l’acta de 30 de setembres de 2015.

Durant el debat dels pressupostos es va anunciar l’externalització del Servei d’Atenció Domiciliària. No ens haurien tornat a parlar del tema, però les treballadores de l’esmentat servei van presentar “objeccions” a l’aprovació del pressupost i, com a conseqüència de les intervencions de l’oposició municipal, el mateix alcalde va voler explicar de viva veu les excel·lències de la futura externalització del servei.

No vam dubtar que, amb més diners, l’empresa privada (amb la seva flexibilitat de relacions laborals) podria millorar el servei. Des de l’oposició es va tornar a demanar poder debatre el tema al ple municipal.La resposta: aprovar el plec de clàusules per a la licitació del Servei d’Atenció Domiciliària en la junta de govern, adduint que aquesta instància així ho podia fer legalment.

Finalment vam poder tornar a parlar del tema a través d’una pregunta formulada al ple del mes de febrer. En aquesta ocasió la resposta la va llegir la regidora de Serveis Socials i, ai las, l’equip de govern es va mostrar enfadat o dolgut pel paper dels grups d’oposició que el dia abans havíem publicat un comunicat conjunt, en el qual defensàvem la no a “l'externalització” del servei i demanàvem a l’equip de govern que aturés el procés. El debat va ser molt pobre i va ser clos amb molta rapidesa per qui en té la potestat.

De l’explicació oral de la regidora en traurem futures interpretacions, quan el disposem per escrit.

L’adopció d’aquest tipus de mesura no estan fetes des d’allò que sempre diuen el grup polítics de la dreta i centre-dreta: "El millor per al poble"

Aquestes mesures responen a una visió-posició ideològica. Són mesures que van dirigint el nostre Ajuntament cap una determinada direcció.

Com que aquesta no és la direcció correcta, des de la nostra posició ideològica, continuarem posant de manifest el nostre rebuig i la necessitat de canviar, en un futur és clar, la majoria dominant al nostre Ajuntament cap a posicions d’esquerra.


 En tot cas mantenim el nostre posicionament: NO A L’EXTERNALITZACIÓ DEL S.A.D.

dissabte, 5 de març del 2016

MOCIÓ PRESENTADA PEL GRUP MUNICIPAL D’ICV-E DE L’AJUNTAMENT DE SANT VICENÇ DE CASTELLET PER A L’IMPLEMENTACIÓ DE MESURES D’ERRADICCACIÓ DE L’ASSETJAMENT ESCOLAR, L’HOMOFÒBISA I LA TRANSFÒBIA ALS CENTRES EDUCATIUS I ESPAIS EDUCATIUS.

Atès que la llei 11/2014 en els seus articles 5, 6, 10 i 11 atorga la tasca a les administracions públiques de Catalunya a fer efectiu el contingut i coneixença de la mateixa.
Atès que ambdues lleis manquen de disposicions reglamentàries desenvolupades per a fer efectives les lleis i evitar així els casos d’assetjament escolar a menors trans i joves amb identitats i expressions sexuals i de gènere diverses.
Atès que aquestes situacions s’han produït històricament i es van produint i que, de forma extrema, es va posar de manifest quan l’ Alan, el jove de 17 anys, es va treure la vida el passat dia 24 de desembre.

Es proposa a aquest Ple l’adopció dels següents

ACORDS:
1- Instar a la Generalitat de Catalunya a que desenvolupi els reglaments pertinents per aplicar les lleis 14/2010 i 11/2014, aprovades al Parlament de Catalunya, i que destini els recursos suficients perquè puguin desenvolupar-se de manera efectiva.

2- Articular accions transversals de les regidories d’atenció a les persones amb coordinació amb el Consell Escolar Municipals i amb la subcomissió de Sant Vicenç de Castellet del Pla Educatiu d’Entorn del Bages Sud, destinades a posar a disposició dels diferents professionals, recursos i formació respecte a la implementació d’aquestes lleis.

3- Proposar a les regidories, consell Escolar  Municipals i subcomissió de Sant Vicenç de Castellet del Pla Educatiu d’Entorn del Bages Sud la implementació d’accions concretes i continuades en el temps, en els centres educatius i espais de participació-relació juvenil, de prevenció i la eradicació de la discriminació i assetjament per raó d’orientació sexual d’infants i joves.

4- Participar de les accions que el consell comarcal del Bages, la Diputació de Barcelona i la Generalitat de Catalunya implementin en aquest camp.

febrer de 2016