dimecres, 24 de setembre del 2014

UNA OPORTUNITAT... HISTÒRICA ?

Vivim Temps de convulsió, temps de fi d’època, temps de canvis, temps de procés constituent...

Allò que està clar és que quan es surti, realment, d‘aquesta crisis  no tornarem a allà on ho havíem deixat.

Avui les forces del capital fan ostentació de la seva capacitat per acaparar els beneficis generats per la força de producció de la classe treballadora i  de posar aquests recursos en el mercat especulatiu (mercat que no és productiu ans al contrari descapitalitza els mitjans de producció i, com a conseqüència, la nostra societat)

Que bé els va als polítics que sostenen aquestes forces del capital, la voluntat del nostre país de ser sobirà per decidir quina ha de ser la relació amb l’Estat.

 Que fàcil que és embolcallar de banderes les bruteses d’uns grup polítics que troben totes les excuses possibles per dir que la única política possible és la que ells fan i que no és altra que retallar els serveis públics o privatitzar-los per afavorir l’entrada del capital especulatiu i trobar nous espais de negoci... Però sempre per culpa dels altres (l’altra bàndol ideògic - l’altra banda de la frontera)

I mentre intenten dividir la classe treballadora (i aquí s’agrupa tota la gent que a final de més ha de parar la mà per cobrar i, dissortadament, la que ni tan sols pot parar la mà per manca de feina) en classes mitjanes i classes baixes; en castes que no se sap que i qui agrupen; en els nascuts aquí i els nascuts més enllà o els que tenen feina i els que no en tenen.
Aquesta voluntat de divisió no és gratuïta, ha estat potenciada per tal de dificultar la força de la classe treballadora en la única lluita que importa que no és altra que la lluita de classes.

Tot això ve a tomb perquè la sortida de la crisi no podem deixar que sigui conduïda pels mercats especulatius i els governs neoliberals-socialdemòcrates de tercera via que han regit els destins dels anomenats països “desenvolupats”.

Tot això que, sovint ens cau molt lluny, ens porta a preguntar-nos: I nosaltres què hi podem fer?

En aquest punt hem de recuperar aquella frase que definia el Fòrum Social Mundial a principis del segle XXI:
Pensa globalment, actua localment (i personalment afegiria)

La lluita per un món més just comença en el nostre dia a dia. Quan critiquem les animalades de bancs i companyies elèctriques cal que fem el pas següent. Hi ha alternatives que es diuen Fiare, Triodos Bank, com a exemples de banca ètica o SomEnergia com cooperativa d’energia verda sense ànim de lucre per al nostre subministrament d’electricitat o fins a cooperatives de consum de productes de proximitat i ecològics ...

Però si la lluita individual que avui és possible és molt necessària, també cal la lluita col·lectiva de la classe treballadora, per afrontar-la a la força del poder econòmic i la seva extensió en els partit polítics que el suporten.

Aquest no serà mai un procés curt i definitiu. Dependrà del moment històric i econòmic, però per això mateix no podrem deixar passar les oportunitats que es vagin donant.
I els moments que ens ha tocat viure és una d’aquestes oportunitats. Som en una cruïlla històrica i la nostra nau pot prendre diversos camins. És per això que ara és l’hora de la política. Manllevant les paraules de l’escriptor valencià Joan Fuster, si ara no fem política per portar la nau per la cruïlla que interessa a la classe treballadora ells, el poder econòmic, farà la política per nosaltres i el camí escollit serà al que ens portarà a una absoluta desregularització de la nostra societat que els farà acumular més riquesa a canvi d’una major precarietat i misèria de la classe treballadora.

Històricament han estat difícil els governs d’esquerres transformadores. Quan n’hi algun (avui podríem parlar de centre i sud Amèrica) ja se n’ocupa el poder econòmic de crear un sistema de desinformació per titllar-lo de dictatorial i terrorista.

Però també és cert que la confluència del moviments i partits que s’identifiquen amb programes  d’esquerra transformadora és i ha estat sempre molt difícil, donat que al si d’aquests partits i moviments hi conviuen diferents cultures polítiques i, massa sovint, pureses ideològiques  que són difícils de conjuminar.

Però avui aquesta confluència és bàsica i essencial. Ningú hi ha de sobrar, ningú n’ha de ser el pal de paller. De la mateixa manera que contra la dictadura feixista va ser possible la lluita unitària contra un enemic comú, avui aquell enemic no és tan clar, però segurament encara és molt més perillós.

Han estat moltes les iniciatives en la línia de provocar una confluència per a guanyar. Possiblement cadascuna d’aquestes s’ha fet pensant en obrir els braços per tal de poder acollir el altres en la pròpia iniciativa. Aquest no és el camí !!!

Cal que l’esquerra guanyi poder polític, a través d’un “front ampli” (com diuen la gent d’Uruguai) i tot i que això no és un procés que es fa en quatre dies, cal començar-hi a treballar (com així ja s’està fent)

El primer estadi on aquesta confluència es pot començar a practicar ha de ser els pobles i ciutats i, temporalment, les properes eleccions municipals.

Pensant que és en aquest nivell on es pot començar a canviar el model per a propiciar una democràcia que no sigui només “quadriennal” (és a dir que només s’exerceix en el gran dia de la democràcia que és la data de les eleccions) que posi els fonament per a promoure la participació democràtica de la classe treballadora en defensa d’una nova via amb uns objectius contraris als qui avui controlen el poder.

divendres, 1 d’agost del 2014

EL SETEMBRE VE CARREGAT DE FEINA

Avui que per a molts (molts dels que tenen la sort de treballar) comencen les vacances, és un bon moment per a deixar anotada i pensada la feina que haurem de posar en marxa així que el mes de setembre comenci.

Serà bo, aquest mes d'agost (bé seria molt millor, si uns quants països es prenguessin seriosament la possibilitat d'embargar i boicotejar l'Estat Assassí d'Israel) per deixar que les idees, les que venen de lluny, les que acaben d'arribar i les que comencen a arribar vagin fluint i, en el seu contrast tranquil, en puguin sortir línies de futur.

Però caldrà agafar molt d'aire, durant aquest mes, el setembre s'iniciarà un curs polític molt intens. 

Electoralment dues eleccions (ajuntament i estat) que poden , haurien de, marcar el "canvi" real del nostre sistema polític.

A nivell català tenim molt properes les dates de l'onze de setembre i del 9 de novembre. Però continuem tenint al damunt la tisora política d'un govern massa escairat cap a la dreta-neoliberal que, amb les seves polítiques, crea nous "nínxols" econòmics (sanitat, pensions, educació,...) per a les grans empreses de serveis, mentre menys té  té la demanda popular que reclama uns serveis públics de qualitat.

I a Sant Vicenç de Castellet ? 
Doncs sembla que hem entrat en la "normalitat". La judicialització de la vida política local, comportarà de bon segur "moviment".  Quina incidència tindrà a quest tema en la configuració del proper ajuntament (maig 2015) ? Qui se'n beneficiarà ? Quins nous protagonistes poden sortir a escena ?
Ja vaig posicionar-me sobre el tema de la imputació a polítics i tècnics municipals en un breu: 


Informació, justícia, celeritat, esclariment de responsabilitats, destriar entre corrupció i gestió no supeditada a la legalitat (però sense interessos particulars) i, sobre tot, sense demagògia.

Caldrà ser molt curosos en posar a tots al mateix sac. Cal perseguir als "xoriços", aquells qui n'han tret un benefici particular. Però estic convençut que moltes de les imputacions no tenen a veure amb la corruptela dels "xoriços"

Cal ser molt amatents a caure en el parany de "tots són iguals", donada que aquesta és la jugada que interessa a aquells que volen menys política i més negoci. Aquest és el discurs de la dreta més neoliberal a la que sembla que s'apunten molts dels que ara volen anar de "nous". Aquells que avui podem batejar com "adanistes" o potser millor "adamievistes", que propugnen que el món de la política acaba de començar, que fins ara tot ha estat corrupte i, en definitiva, una "merda".

Però és evident que els nous moviments han posat en valor (gràcies al fi d'etapa de la política com la coneixem) coses que fa molts anys alguns han vingut defensant (i se'ls ha titllat d'il·luminats, utòpics, comunistes,...), l'acció política és molt necessària (deia Joan Fuster que si tu no fas la política te la fan) però ha d'entendre's com la voluntat del polític per vestir el país (des del marc de la seva ideologia) no la dels "arribistes" que utilitzen la política per a vestir-se a si mateixos.

Cal un canvi de cultura política. Un canvi que no només ha d'esdevenir-se en els qui exerceixen càrrecs polítics, és molt important, potser més important encara, que s'esdevingui en la majoria de la societat (potser encara mediatitzada per allò que ens deien els nostres avis del no et posis en política. La foscor del franquisme són la guerra, els morts però també la por i el silencia).

I aquest canvi de cultura ha de començar allà on la política és més a prop a la gent. 

Per tant cal proposar-se engegar, a partir del mes de setembre, un procés de confluència dels qui volen un nou moment polític. Dels que venen de lluny i dels que arriben. Dels vells i els joves. Dels compromesos fa molts anys i dels que ara necessiten comprometre's.

Però amb unes bases clares, un projecte polític que emmarqui el camí a seguir i allò que portem per fer aquest camí. 

ens cal l'experiència de la gestió municipal de molts anys d'ajuntament democràtics, però també l'energia de la gent que vol canviar el procés històric.Si ho combinem, es pot...


I TANT SI PODEM! 
(eslògan d'ICV-EUiA a les eleccions al parlament el 2012, no és manllevada de ningú) 

joan baptista
militant d'ICV

diumenge, 8 de juny del 2014

ADÉU BORBONS, NO CAL QUE US QUEDEU


Sembla que fa setmanes de l’abdicació del borbó... El soroll insuportable dels mitjans...El determinisme urgent de la proclama del nou borbó... Ara s’ha de fer el que mana la constitució...

No hi ha res més important en aquest país, en aquest estat ?

Ningú, hores d’ara, pot negar que amb l’abdicació s’ha engegat una maquinària, del sistema, per canviar peces del taulell i generar un ambient eufòric que faci oblidar les patacades sofertes pel bipartidisme imperant servidor i portantveu (cada vegada m’agrada més el terme que utilitzen a Amèrica “voceros”) del poder real.

En Joan Herrera parla, de fa mesos, de final de règim. Però aquesta cerimònia ostentosa intenta impedir-ho.

Quan avui es parla de república no es tracta només de ser molt conseqüents amb l’expressió de la voluntat popular i no la voluntat inelegible de la monarquia.

Quan parlem de república estem parlant d’un procés constituent, de més democràcia, de trencament amb el règim instaurat el 78. Del final del règim que va anorrear la república amb una insurrecció armada, en definitiva per tallar totes les cordes del famós “atado y bien atado”.

Però tot i que cal sortir al carrer a manifestar-se pel trencament democràtic que no es va poder fer al final de la dictadura, és més que possible que el proper dia 19 de juny, tinguem una corona renovada, rejovenida, amb una cort no monàrquica que ens en cantarà i lloarà cada paraula i cada gest.  El poder  ho té clar: la democràcia delegada diu que la majoria parlamentària és dels defensors de la corona.

Doncs no en queda altra que trencar aquesta hegemonia a les urnes.  És l’hora del Front Ampli d’Esquerres. Un front que ha de capitalitzar, a les urnes, tota aquesta voluntat que avui s’està expressant  i que la matemàtica parlamentaria està menystenint.

Com en una altra ocasió les properes municipals poden ser el punt final del regnat del borbó. Si les forces de l’esquerra a més de l’esforç  per a dibuixar polítiques d’igualtat i de reforç per ajudar les persones, llancen la idea republicana com a procés constituent d’un Estat que vol deixar de ser una caricatura moderna de l’antic imperi on mai s’amagava el sol.

Qui  no vegi, a l’esquerra, aquesta necessitat, no es mereixerà altra cosa que rebre el qualificatiu d’afí al règim. I compte amb els cants de sirena dels qui no són d’esquerra o de dretes. Aquests populistes acaben sumant  amb els partits del règim.
Espero que la desvinculació de “Podemos” a l’acord de les forces d’esquerra en favor de la república i en la demanda d’un referèndum  no sigui el primer pas en aquella direcció.

El moment és massa important i tothom haurà de jugar, deixant de banda les seves particulars i/o partidistes aspiracions. Caldrà un programa de mínims que facin possible situar l’Estat en la línia de sortida d’aquest procés constituent que trenqui el règim del 78.

I això que té a veure amb  Catalunya?

Tot. 

Si Catalunya vol decidir quin és l’estatu quo de la seva relació amb l’estat espanyol, caldrà posar-nos d’acord  i després negociar els termes amb l’estat espanyol. Només amb un estat espanyol que no sigui fill directe de l’imperi, aconseguirem dues coses, poder negociar amb uns termes d’igualtat i que els dos estat (si així es decideix) puguin mantenir unes bones relacions veïnals esdevenint motors del canvi de paradigme polític d'això que volem que sigui Europa,  que posi en el primer terme de les polítiques europees a les persones.

Mentre tot això arriba i fem per tal que arribi, el proper dia 20 de juny s’acaba el curs escolar i, per tant,  el tancament dels menjadors escolar. Uns menjadors  que al llarg del curs han permès que molts infants puguin gaudir d’un àpat complert i equilibrat. Treballar pel país, treballar per la república vol dir, també, trobar solucions concretes als problemes de les persones com aquest.

Us convido a compartir propostes, idees i ganes.

jb

dissabte, 22 de març del 2014

ARRIBEN LES ELECCIONS AL PARLAMENT DE CATALUNYA

El proper mes de maig se celebraran les eleccions al Parlament Europeu. Alguns ens voldrien fer creure que aquestes eleccions no tenen cap importància i que, per tant, les podríem utilitzar per convertir-les, a Catalunya, en una mena d'eleccions plebiscitàries pel "dret a decidir", "per la independència".

Una candidatura conjunta, encapçalada per CiU amb ERC, ICV-EUiA i les CUP.

Algú ens vol amagar que després aquests vots anirien a fer polítiques molt diferents, estaríem votant uns parlamentaris que s'integrarien en el partit popular europeu (el mateix grup que el PP) i que són els màxims impulsors de les polítiques neoliberals i neocon que estan enfonsant la idea d'una Europa de les persones (mai l'han tingut) i estan propiciant l'Europa dels especuladors.

Aquestes eleccions no són qualsevol cosa. Avui a Europa ens hi juguem bona part del futur. D'allò que podem ser o d'allà cap on volem anar. I és clar a Europa li hem de demanar que reforci els espais democràtics que facin possible que l'estat español hagi d'admetre la voluntat de Catalunya d'expressar la seva voluntat. Però aquest és només un tema i m'atreviria a dir, sense cap dubte, que no és el més urgent i important, que tot i aconseguir, ja abans de les eleccions, que la candidata dels grup dels Verds europeus a presidir el Parlament  es comprometi a defensar el Dret a decidir de Catalunya, caldrà guanyar a la dreta i l'esquerra que en fa seguidisme de model de desenvolupament, per tombar les polítiques de la "troika",del Consell presidit per Barroso i la dominant "posició alemanya"

En aquest sentit el candidat d'ICV, Ernest Urtasun,  va ser al Bages el passat dia 20 de març per presentar la seva candidatura com a tercer membre de la candidatura conjunta que avui, al parlament de l'estat español, coneixem com a Izquierda Plural.


dijous, 13 de febrer del 2014

Quines 24 hores - 12-13 de febrer

Tot d'una tacada !!!

Ahir (12 de febrer) tarda-vespre:

-ARRO del mossos d'esquadra esbatussen a la setantena de persones que es manifesten a l'estació del nord de Manresa contra la brutal pujada del transport públic. Les anterior convocatòries (van discórrer pacíficament) no expliquen la presència i actuació de la policia.




* QUÈ ES BUSCA AMB DEMOSTRACIONS DE "FORÇA" COM AQUESTA ?
* A QUI PROTEGEIXEN I DE QUÈ?

-Els treballadors d'ALBASA (Algodones del Bages SAU) es tanquen a l'empresa per tal de reclamar ser "escoltats" per l'empresa i ser atesos amb uns mínims de dignitat.
Aquesta empresa va ser comprada per  Laboratorios Indas, amb un clar intent de netejar la península ibèrica de competència, fruit del compromís amb la canadenca Domtar, en el moment d'entrar a formar part d'aquest multinacional.
-Una lluita que s'arrossega des de finals de novembre de l'any passat.




Avui (13 de febrer)

*Multi-manifestació al nostre país per a "celebrar" el segon aniversari de la reforma laborar del PP i CiU.


AGRESSIÓ, AGRESSIÓ, AGRESSIÓ.

Qui defensa les persones treballadores, les aturades, les aturades sense subsidis ni ajuts, les desnonades, les que han perdut l'esperança, les que han perdut la dignitat,...?

Qui les defensa de l'economia especulativa de les multinacionals, dels oligopolis, dels grups d'inversió,...?

Qui les defensa del mal govern ?

NOMÉS ENS TENIM: TU, JO, NOSALTRES.

Avui no s'hi val a sentir-se diferent a qualsevol de l'anomenat 99%, a no sentir-se solidari de tots els "damnificats". La força imparable de la població organitzada és el darrer bastió que ens resta. 

*La nostra població i el Bages haurem de sortir a donar un cop de mà als treballadors d'ALBASA.

*Tota la ciutadania haurà de sortir a reclamar un tomb, ja hem ajudat prou a l'1%, ara toca ajudar a la nostra gent.


Per acabar el dia ens afegirem a reclamar la dimissió del ministre de l'interior, l'opusdeista Fdez. Díaz, com a responsable de les morts del immigrants a Ceuta. Les persones immigrants són dels nostres (del 99%).




dissabte, 1 de febrer del 2014

Ara És Demà 1F

Fa temps que la idea estava bullint: la coalició ICV-EUiA és necessària per al procés transformador de la nostra societat però no pot n'hi ha de ser sola en aquest procés.

Amb aquesta perspectiva, l'experiència de l'Assemblea Oberta "AraÉsDemà" ens ha engrescat de nou en el combat que sovint mantenim amb incerteses, amb angoixes, amb desesperances, no prou segurs de caminar en la línia correcta.

La proposta ens ha tornat a desvetllar la necessitat de "participar". Això ha passat arreu del país, desbordant totes les expectatives de participació.

De bon matí després del cafetó al Pata Negra, ens ha recollit l'autocar que amb gent, bàsicament del Bages, però també del Berguedà i el Solsonès, es dirigia a la històrica "Fabra i Coats" de Barcelona. el matí no començava gaire bé, només pujar l'autocar la trista noticia del comiat definitiu del company Dani.

La pluja i una munió de gent ens ha rebut a Barcelona. Discursos inicials i breus de la Dolors Camats, Joan Josep Nuet i Joan Herrera i les 1700 persones reunides s'han distribuït en grups reduïts per debatre dues preguntes:

-Quines són les lluites a prioritzar ?
-Amb qui i com ens organitzem?

Per primera vegada no hi havia un document a debatre. El document s'ha fet a partir de la recollida de les aportacions dels membres de cada petit grup. Cada grup tenia la seva relatora que ho ha aportat al document obert.

Hem pogut compartir debat amb gent de Rubí, del Bages, la Garrotxa (en Joan Boada) i uns uruguaians de Sabadell,...

Hem cregut adient afirmar que cal canviar el paradigma que determina les bases del sistema actual. Són les persones i els seus dret (de les dones, marcats avui pel tren de la llibertat contra la salvatjada del govern del PP en la llei "contra l'avortament"; dels desnonats; dels aturats; dels migrants)  el nou paradigma que ha de prendre el poder en majúscula. Per això és important reforçar les lluites, múltiples lluites, que avui defensen aquests drets bàsics. 
Però, deia un company, no podem continuar posant pedaços (tothom ho fa i ho hem fet nosaltres quan hem estat al govern) la situació requereix anar més enllà i recuperar el "poder"; posar l'economia al servei de la gent, tot defensant els serveis públics i assegurant una renda mínima universal; aconseguir generar treball a través del repartiment del treball; assegurar els drets bàsics a través de la "nacionalització" dels serveis bàsics...
Finalment hem estat d'acord que "aquest" és el país que molts volem independent i que ens ha de permetre ser un país de tothom que estreny llaços fraternals amb els altres pobles, en l'avenç cap el socialisme.

A la segona qüestió hem respost des de la necessitat de reconeixement mutu dels partits de l'esquerra i els moviments socials. De com és necessari trencar els perjudicis de la "maldat" de la política.
De com és necessari passar del temps de la resistència  (els moviments socials i els nostres partits treballen avui "a la defensiva") al temps de l'avenç cap a una societat DEMOCRÀTICA.
De com hem de recuperar el DISCURS que els poders oligàrquics i les forces dites de progrés que han acceptat formar part d'aquest estatu quo ens han manllevat i retornar el seu veritable significat a paraules com: política, drets, llibertat, participació, democràcia, solidaritat, dignitat, ...

Finalment i amb l'aportació de l'experiència dels companys que van viure la construcció del Frente Amplio de l'Uruguai, hem arribat a la necessitat de plantejar un programa bàsic que aglutini partits d'esquerra transformadora i moviments socials i una estructura bàsica, democràtica i en xarxa que respecti a cada subjecte però que permeti la confluència i la possibilitat de disputar el "poder".

Ha esta un llarg matí que ens ha retornat l'energia, l'esperança i, sobre tot, la voluntat de continuar per aquest camí.

Seria bo traslladar aquestes energies a la nostra comarca, a la nostra població i veure quines possibilitats de treball col·lectiu podem trobar.

SI HAS ARRIBAT FINS AQUÍ I T'HI RECONEIXES... 
FES UN PAS ENDAVANT I COMENTA, EXPANDEIX I DISPOSA'T A CAMINAR. 

ENS VEIEM !!!

.