Corria el darrer dimecres del mes de març. S'acabava el primer trimestre i, tot just, anàvem a votar els pressupostos municipals d'aquest any. Un fet que s'esdevé usual quan el govern municipal és en minoria. En aquests casos el govern necessita un període de negociació amb els altres grups per tal d'aconseguir els vots necessaris per a aprovar-los. Com sabeu aquest no és el cas. Amb una majoria més que absoluta, n'hi ha hagut prou amb passar els pressupostos municipals a l'oposició dins els terminis legals previstos (és a dir, amb 5 dies d'antelació).
Han estat uns pressupostos innovadors respecte els anteriors que requerien més temps de preparació ?
Doncs la veritat és que NO.
La pregunta queda a l'aire: com és que no s'han presentat abans d'acabar l'any o a principis d'aquest?
De fet quan ets una oposició tan petita, t'agradaria poder participar amb propostes que fessin possible que, entenent que el pressupost municipal dona resposta al programa del partit de govern, poguessis votar a favor o abstenir-te.
així ho vam manifestar i vam fer un breu repàs (breu per extensió i breu per la brevetat de temps d'estudi)
El pressupost de despeses s'inicia amb un capítol que és destinat a les despeses de personal. Amb temps i assessorament podríem revisar la situació actual del personal municipal. Amb tot ens va semblar adient de manifestar la nostra voluntat de poder realitzar, posteriorment, una avaluació-revisió del tema del personal al servei del nostre municipi. La situació o situacions que es donen en aquest tema, al nostre ajuntament, és possible que es puguin anar trampejant de moment, però estem segurs que més d'hora que tard portaran a tenir un Ajuntament amb "serioses" dificultats de funcionament. I ho veiem en la constant externalització de diverses àrees o llocs de treball (en ocasions fruit de les través del govern espanyol, però sovint per voluntat pròpia de l'equip de govern)
El capítol més llaminer de qualsevol pressupost de despeses és aquell que fa referència a les inversions. Poques coses a dir-hi. Les inversions més importants, a banda de les que fan referència a camins i a mesures urgents a la riera de Castellet, es centren en les inversions a les primeres fases de la restauració de Castellet i l'anomenat pulmó verd a la zona de l'Escoles Velles (sembla que amb aquest eufemisme de pulmó verd en una zona envoltada d'espais verds es vulgui anar difuminant la imatge de les derruïdes Escoles Velles)
Davant aquests inversions ens hauria agradat debatre inversions destinades a estalvi energètic (entomant, per exemple, una primera fase de renovació de l'enllumenat públic per anar substituint-lo pels nous models d'enllumenat que aportarien estalvi energètic i a mitjà termini un estalvi econòmic.
També ens hauria agradat veure en aquest pressupost, recursos destinats a fer efectives algunes de les mesures que es contemplen en el recentment presentat "Pla d'Inclusió Social". Potser en una primera fase de recuperació de l'edifici d'Eduardo Peña (antiga caserna) que s'ha de destinar a ús social.
I com que el tema de l'educació al nostre municipi ens toca d'aprop, ens hauria agradat poder tornar a la situació de fa uns anys, quan el nostre municipi destinava una psicòloga municipal (avui en disposem d'una, només a mitjà jornada).Els estudis i dades sobre la nostra població, continuen indicant que avui estem encara en una crisi molt forta i això es trasllada, molt significativament, als infants de les nostres escoles.
Ens hauria agradat debatre propostes i acabar decidint el nostre vot. Com que això no va ser possible, vam reconèixer que aquest era el pressupost del govern municipal i, com a conseqüència, enteníem que era el govern municipal amb la seva majoria absoluta qui l'havia de votar favorablement, no nosaltres.
Acabem lamentant la demagògia utilitzada per alguns membres de l'equip de govern a l'hora de voler enlletgir el nostre vot contrari. Votar no a uns pressupostos, en cap cas, vol dir estar en desacord a que es pagui al personal o a que es realitzin les inversions en la millora del camí de Vallhonesta, per exemple.