dimarts, 24 de maig del 2016

24 de maig: Avui fa un any de les eleccions municipals


Sembla que faci molt de temps del 24 de maig passat quan el nostre grup municipal tornava a l’Ajuntament de la nostra població.

La composició del nou Ajuntament no deixava cap dubte de qui governaria durant els quatre anys d’aquest mandat. També quedava clar que l’oposició, tan en minoria, ho tindria difícil. Un any després s’han pogut confirmar els  presagis. El govern municipal, format per 8 regidors i regidores, té posada la marxa directa en la seu estil de govern.

Des del respecte que dóna la legitimitat de les urnes, hem de dir que, en aquest curt espai de temps, estem en un profund desacord amb la gestió política de l’actual equip de govern. El desacord es centra en dos aspectes claus i que defineixen les ideologies contraposades que vesteixen la nostra acció municipal.

Durant aquest període hem viscut la continuació de la voluntat de privatitzar la gestió de serveis municipals (ells en diuen externalitzar).  Aconseguim serveis més cars amb la cantarella de millorar-los. Tothom entendrà que no hi ha empreses que gestionin serveis municipals sense obtenir un guany empresarial. Com hem defensat abastament durant aquests processos, la gestió pública continua sent més barata, més propera i més àgil si hi ha voluntat de gestionar-la bé.

Ens preocupa, també, el model del “participació”. Afirmen que ja s’està realitzant propostes de participació ciutadana quan es plantegen els primers pressupostos participatius, o quan s’escull el santvicentí/na de l’any,... Entenem, però, que el model de participació va més enllà d’accions puntuals i que la participació ciutadana és un repte sobre el qual treballar i fer-lo extensiu progressivament a l’acció política municipal. Cal anar més enllà de votar, cal obrir fòrums de debat sobre el present i, primordialment, sobre el futur de la nostra població.
Ens preocupa molt l'excessiva importància que es dóna a la visualització de l’acció de govern i els recursos destinats a la celebració de festes, quan es retallen o no s’implementen prou altres accions que, des del nostre entendre, són més necessàries.

Hem rebutjat també les modificacions puntuals del Pla General d’Ordenació Urbana quan s’han presentat  bàsicament, pel mètode i també per les implicacions. El mètode sempre consisteix en presentar l’acord de modificació el mateix dia del Ple Municipal. Darrera d’aquestes propostes sempre hi ha, normalment, necessitats d’empreses ubicades al nostre municipi.

Amb tot, també hem fet costat a l’equip de govern quan allò que s’ha presentat s’ha fet d’una forma correcta i  responia a la planificació de la tasca municipal.

Per acabar, dir que des de l’oposició ens queda la possibilitat de presentar mocions. Hem presentat aquestes (moltes acompanyats d’altres grups municipals) i ens hem afegit a d’altres presentades pels altres grups municipals quan ho hem cregut adient. Les que hem presentat nosaltres:

*Demanant la derogació del decret que “impedeix” l’autoconsum elèctric.

*Sobre el “rescat ciutadà” i l’inici d’un procés constituent al nostre país.

*Sobre l’eradicació de la violència contra les dones.

*Sobre obres i seguretat a la carretera C-55.

*Per a implementar mesures per a l’eradicació de l’assetjament escolar, la transfobia i homofòbia als centres escolars i espais educatius.

*A propòsit del dia internacional de les dones: Un treball digne i un salari just per justícia de gènere.

*De rebuig de l’acció judicial de recavar informació sobre el dret dels regidors a expressar el seu recolzament a la resolució del Parlament del 9 de novembre.

*De recuperació de l’accés gratuït i universal a la atenció sanitat.

*De la memòria històrica en els noms dels carrers i símbols del règim feixista.

Però l’acció del nostre grup municipal ha d’anar més enllà. És cert que durant aquest període hem rebut demandes, hem parlat amb diferents col·lectius,... Però només podrem ser útils a la nostra població a través de la vostra participació, amb la vostra insistència, amb les vostres demandes, problemes, preguntes, propostes.

Estem oberts a parlar-ne, aquesta és la nostra voluntat i el nostre motiu de ser. 

T’hi apuntes ?

diumenge, 1 de maig del 2016

Ple del mes d'abril i el 1r de maig

En un final de mes farcit, participarem en el ple municipal que se celebrà el passat dimecres, dia 27 d'abril.

Allò que arriba als Plens Municipals és una petita part d'allò que es gestiona a l'Ajuntament. Això és el que al llarg dels darrers anys han fet unes lleis que han anat donat cada vegada més poder a la primera autoritat municipal i menys al Ple Municipal.

Però en tot, sempre hi ha ocasió per rebre algun tema, aportar opinions i, fins i tot, proposar.

En aquest Ple es van debatre, entre d'altres dues mocions, d'una certa importància (certa, donat que el pes del debat i proposta, queda mediatitzat per una matemàtica, massa implacable, de majoria absoluta) i una bona notícia.

D'una banda es concreta la "denúncia" (terme no judicial) de l'actual concessió del servei de neteja, donat que aquesta finalitza al llarg del present any. En aquest apartat, no vam insistir en la municipalització (ja en parlarem més endavant i quan disposem de més temps per a explicar la nostra posició amb calma) però si que vam plantejar la idea (que ja defensàvem en la dècada dels noranta) de mancomunar aquest servei amb tots els municipis del Bages Sud. Una proposta complicada per la temporalització de les concessions a cada municipi, però que seria bo posar els fonaments per fer-ho en un futur, amb l'objectiu de millorar i abaratir costos.

La proposta d'aprovació prèvia de modificació de la trama urbana consolidada a la zona de "Cal Soler". L'explicació que en feu el govern ens acabà de donar la idea clau d'aquesta aprovació, la necessitat d'ampliació (significativa) de les instal·lacions de Bon Preu. Entenem el paper del govern municipal, però és la nostra obligació posar en qüestió aquest pas, supeditant-lo al debat de la política comercial del nostre municipi (i més quan l'article central de la revista "El Breny" se centra en el tancament del petit comerç)

Una bona notícia. Aconseguir un pressupost important per part del Departament d'Ensenyament, per a obres de millora a l'Escola Sant Vicenç (per experiència directa, val a dir, que no és un fet fàcil). Finalment es recollirà l'aigua de la pluja i, aquest no anirà a parar al pati de l'Escola. 

En aquest ple municipal vam presentar 3 mocions que van ser aprovades i recolzades per la resta de grups municipals.

La primera feia referència a allò que ens comunicà l'alcalde, durant el darrer ple, en el sentit que els Mossos d'Esquadra, fent tasca de policia judicial, demanaven dades sobre l'aprovació que es va fer a l'Ajuntament, d'una moció recolzant la Resolució del Parlament de Catalunya del 9N. Va ser una moció de rebuig als mètodes utilitzats per la justícia de l'Estat. 

Una altra proposta era la que reclamar la recuperació del concepte de Sanitat Universal, que s'ha perdut al llarg dels darrers anys.

Per últim tots el grups municipals també van aprovar la moció de celebració del primer de maig.

En el torn de preguntes, s'insistí en la situació del comerç local i es torna a demanar l'estat de l'expedient realitzat a un treballador municipal.